پرش به محتوا
خانه » الجزیره: سنتکام سازوکار نظارتی ویژه‌ای را در لبنان آغاز کرده است

الجزیره: سنتکام سازوکار نظارتی ویژه‌ای را در لبنان آغاز کرده است

  • از

الجزیره: سنتکام سازوکار نظارتی ویژه‌ای را در لبنان آغاز کرده است

الجزیره: سنتکام سازوکار نظارتی ویژه‌ای را در لبنان آغاز کرده است

یک مقام آمریکایی اعلام کرد که سنتکام سازوکار نظارتی ویژه‌ای را در لبنان آغاز کرده است.

به گزارش پژوهش علوم اجتماعی، یک مقام آمریکایی در مصاحبه با الجزیره تصریح کرد: فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) سازوکار نظارتی ویژه‌ای را در لبنان آغاز کرده است تا اطلاعات دقیقی از درگیری‌های جاری در این کشور در اختیار مقامات ما قرار دهد.

به گزارش ایسنا، این مقام آمریکایی عنوان داشت: مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه با ژوزف عون، رئیس جمهور لبنان و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفتگو کرد تا زمینه تحکیم آتش‌بس و پیشبرد روند مذاکرات را فراهم آورد.

پیشتر رئیس‌جمهور لبنان در گفت‌وگویی تلفنی با معاون رئیس‌جمهور آمریکا، مشاور ارشد رئیس‌جمهور این کشور و نخست‌وزیر قطر، راهکارهای تثبیت آتش‌بس در لبنان و جلوگیری از تشدید تنش‌های نظامی را بررسی کرد.

ریاست‌جمهوری لبنان اعلام کرد که ژوزف عون تماس تلفنی مشترکی از جی‌دی ونس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، جارد کوشنر، مشاور ارشد رئیس‌جمهور آمریکا و محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل‌ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر دریافت کرد.

بر اساس این گزارش، محور اصلی گفت‌وگوها بررسی راه‌های تثبیت آتش‌بس در لبنان، توقف تشدید اقدامات نظامی رژیم صهیونیستی و اقدامات لازم برای جلوگیری از بازگشت تنش‌ها بوده است.

طبق گزارش سایت النشره، در این تماس همچنین موضوع امکان تشکیل یک سازوکار هماهنگی ویژه برای پیگیری اجرای آتش‌بس و نظارت بر روند کاهش تنش‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

روزنامه هاآرتص روز دوشنبه نوشت که دولت لبنان و رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه مناطق آزمایشی را که مسئولیت آنها به ارتش لبنان واگذار می‌شود، تعیین خواهند کرد.

روزنامه عبری هاآرتص نوشت، تیم‌های مذاکره‌کننده تل‌آویو و بیروت روز سه شنبه در دور جدیدی از مذاکرات در واشنگتن، مناطقی را که ارتش رژیم صهیونیستی از آنها عقب‌نشینی کرده و مسئولیت آنها به ارتش لبنان واگذار می‌شود، تعیین خواهند کرد.

هاآرتص در ادامه نوشت، ارتش لبنان تحت نظارت دقیق آمریکا فعالیت خواهد کرد و مسئولیت مناطقی را که در تصرف ارتش رژیم صهیونیستی نیست، بر عهده خواهد داشت.

به نوشته این روزنامه عبری، ارتش رژیم صهیونیستی مجبور خواهد شد از برخی از مناطق واقع در محدوده موسوم به «خط زرد» در جنوب لبنان عقب‌نشینی کند.

خط زرد در واقع یک خط فرضی در عمق ۸ کیلومتری خاک لبنان از مرزها با فلسطین اشغالی است.

در حالی که برخی مسوولان رژیم صهیونیستی و در راس آنها بنیامین نتانیاهو مدعی شدند که ارتش این رژیم هرگز از مناطقی که در جنوب لبنان اشغال کرده، عقب‌نشینی نخواهد کرد، هاآرتص نوشت، در این مرحله مشخص نیست که آیا طرح عقب‌نشینی از خاک لبنان شامل قلعه تاریخی الشقیف خواهد بود یا خیر.

آمریکا میزبان دور جدید مذاکرات میان بیروت و تل‌آویو است و برای دور جدید این مذاکرات که روز سه شنبه خواهد بود، آماده می‌شود.

تهران و واشنگتن ۱۸ ژوئن یادداشت تفاهمی را برای توقف درگیری‌ها به امضا رساندند که بند اول آن توقف جنگ در تمامی جبهه‌ها از جمله لبنان بود.

310310

دیدگاهتان را بنویسید