قاضی‌زاده‌هاشمی در نشست با جمعیت جانبازان: نصاب اجرای قوانین در بنیاد شهید به 29 درصد رسیده است

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: نصاب اجرای قوانین در دوره مدیریت جدید به ۲۹ درصد رسیده و همچنین فقدان آیین‌نامه اجرایی برای بسیاری از قوانین را یکی از موانع اجرای آن‌ها عنوان کرد.

قاضی‌زاده‌هاشمی در نشست با جمعیت جانبازان: نصاب اجرای قوانین در بنیاد شهید به 29 درصد رسیده است

به گزارش گروه سیاسی پژوهش اجتماعی، مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در ابتدای دیدار جمعی از اعضای شورای مرکزی جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی با  رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن گرامیداشت مناسبت‌های اردیبهشت ماه، به ملاقات قبلی در فروردین ۱۴۰۱ اشاره کرد که طی آن ۲۰ موضوع و پیشنهاد مکتوب از سوی جمعیت ارائه شده بود و با اشاره به اینکه اهم‌ مطالبات یاد شده همچنان پابرجاست، درخواست کرد بنیاد شهید نسبت به پیگیری همان فهرست اقدام کند.

در این دیدار همچنین وجیهه آزادگر رئیس کارگروه بانوان جمعیت جانبازان و همسر جانباز سرافراز علیرضا سربخش، با اشاره به تجربه ۳۵ سال زندگی مشترک خود با یک فرد جانباز و به تبع آن مراوده مستقیم با جامعه ایثارگران، تأکید کرد: به واسطه این ارتباط از نزدیک با عمق مشکلات این خانواده‌ها آشنا هستم و اهم این مشکلات در سه سرفصل اشتغال، آسیب‌های خانوادگی و مسائل فرهنگی قابل طرح است.

وی در ادامه خواستار اقدام عاجل بنیاد شهید برای حل مسائل و‌نیازهای خانواده جانبازان شد. 

مسئول کارگروه بانوان جمعیت جانبازان در ادامه با تأکید بر اهمیت خانواده، بر ضرورت تداوم فرهنگ ایثار و شهادت و بسط این فضای فرهنگی از طریق تولیدات هنری و رسانه‌ای، گفت: غفلت بنیاد شهید در مدیریت این عرصه‌ها خسارتی برای خانواده ایثارگران محسوب می‌شود. 

وی از هتاکی و بی‌پروایی به فرهنگ انقلاب در برخی جشنواره‌ها ابراز نگرانی و بر ضرورت توجه بنیاد شهید به مقوله فرهنگ تأکید کرد. 

بهروز ساقی جانباز نخاعی و عضو شورای مرکزی جمعیت جانبازان نیز از دیگر کسانی بود که با محوریت موضوع فرهنگ به ایراد سخت پرداخت. 

وی با انتقاد از برخی عملکردها در حوزه حفظ و ارتقای فرهنگ ایثار و شهادت، خواستار مشورت رئیس بنیاد در این حوزه با جانبازان شد. 

ساقی خطاب به رئیس بنیاد شهید، گفت: شما را به خاطر سوابق ارزشی و انقلابی دوست داریم اما در عین حال انقلاب را بیشتر دوست داریم و تمام هویت، تلاش و زندگی‌مان را در مسیر انقلاب قرار می‌دهیم. 

این عضو شورای مرکزی جمعیت جانبازان با بیان اینکه بنا بود برای ارتباط ارگانیک و طبیعی بین ریاست بنیاد و ایثارگران، اتاق فکر شکل بگیرد، افزود: گروه‌های خاصی می‌آیند و می‌روند؛ ولی این اتاق فکر اگر برقرار می‌شد، شکاف بین بنیاد و ایثارگران رخ نمی‌داد. 

محمدجواد حیدرزاده جانباز شیمیایی و دیگر عضو جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی نیز در این دیدار به بیان مسائل حقوقی معطل مانده جامعه جانبازی گفت و از تعامل مؤثر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مجلس برای تأیید مطالبات قانونی جانبازان تقدیر کرد.

 وی از اجرا نشدن قوانین مصوب در حوزه ایثارگری انتقاد کرد و گفت: فقط ۱۹ درصد از قوانین مصوب در این حوزه اجرا شده است و باید در برنامه پنج ساله هفتم عمیقا به آسیب‌شناسی و جبران آن توجه کرد.  

قاضی‌زاده‌هاشمی رئیس بنیاد شهید نیز در واکنش به این اظهارات خاطرنشان کرد: نصاب اجرای قوانین در دوره مدیریت وی به ۲۹ درصد رسیده است و همچنین فقدان آیین‌نامه اجرایی برای بسیاری از قوانین را یکی از موانع اجرای آن‌ها عنوان کرد. 

وی با بیان اینکه همه رزمندگان دارای 6 ماه جبهه و نیز سربازان با پذیرش خدمتشان به عنوان داوطلب به جمعیت خدمت‌گیرندگان از بنیاد اضافه شده‌اند، گفت: این موضوع نتیجه برخورد احساسی با موضوع است و این در حالی است که به‌ رغم افزایش بودجه بنیاد از ۳۱ به ۷۲ همت در این دوره مدیریتی، ما هنوز برای ایفای تعهدات خود ۲۷ همت کمبود داریم.

 حجت‌الاسلام مصطفی بردبار دیگر عضو شورای مرکزی جمعیت جانبازان نیز با یادآوری توانمندی‌های رئیس بنیاد و سابقه او در قوه‌مقننه، اجرای انبوه قوانین مصوب مجلس در حوزه ایثارگران را از کارهای ضروری و مهم رئیس بنیاد برشمرد.

وی افزود: اعزام کاروان‌های تبلیغی و ترویجی از جانبازان به کشورهای مسلمان می‌تواند در انتقال فرهنگ ایثار و شهادت مؤثر باشد. 

این عضو جمعیت جانبازان تأکید کرد: از خاطره‌های مانده از سال‌های دور محافل قرآنی بنیاد بود که اکنون به فراموشی سپرده شده و ردی از آن نیست. 

قاضی‌زاده‌هاشمی در واکنش به این اظهارات عنوان کرد: پیش از این دوره، بسیاری از امور فرهنگی را برون‌سپاری کرده بودند اما من با توجه به اهمیت کار فرهنگی بودجه فرهنگی را از 3 به 700 در هزار رساندم؛ معتقدم راهبرد امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله) تشکیل گروه مرجع از جامعه ایثارگری در حوزه راهبرد نظام و انقلاب است. 

وی همچنین انحراف از دیدگاه امام راحل (ره) را آفتی بزرگ خواند و تأکید کرد: ما مدیون بودن نظام را، به جامعه ایثارگری، تبدیل به جبران کردن خسارت کردیم و این خوب نیست؛ چگونه می‌توان معامله‌ای که جانبازان با خدا کردند را قیمت‌گذاری کرد تا جبران شود؟ مگر می‌توان ارزش دست، پا، چشم و نخاع را با مبلغی پول سنجید؟ 

براساس این گزارش، مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در جمع‌بندی کوتاهی ضمن مهم برشمردن این جلسه مشترک، پیگیری مفاد و مصوبات آن را به مراتب مهم‌تر برشمرد و افزود: در جلسه مرکز پژوهش‌های مجلس که با حضور 20 تن از جانبازان تشکیل شد، جمعیت جانبازان نبود سند تحول در بنیاد شهید و تعریف نشدن ساختار نیروی انسانی، اولویت‌ها و بودجه براساس سند تحول از خلاء‌های مهم در بنیاد شهید دانست.

 رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در جمع‌بندی نهایی با طرح این پرسش که بنیاد شهید در نگاه امام خمینی (ره)، تقریرات رهبر انقلاب و قانون اساسنامه بنیاد شهید چقدر اجرا و چقدر منحرف شده است، گفت: بزرگترین انحراف راهبردی، در مبانی نظری تشکیل بنیاد است؛ در موضوعاتی همچون طرح مدارس شاهد که هدف آن تثبیت انقلاب بود و توانمندسازی ایثارگران و رسیدگی به معیشت که هدفش مرجعیت‌بخشی به ایثارگران بود، اهداف محقق نشده است.

وی افزود: امام (ره) در این زمینه می‌خواست وفاداران انقلاب مرجع شوند، اما ما برعکس عمل کردیم، یعنی با دلسوزی، افکار عمومی را با اقدامات غلط جلوی ایثارگران قرار دادیم و شکاف بین مردم و جامعه ایثارگری و شکاف بین ایثارگران و حاکمیت را رقم زدیم. 

قاضی‌زاده‌هاشمی ادامه داد: اشکال و انحراف دوم در زمینه مقام سپاسگزاری است که ما مقام سپاس را تبدیل به مقام جبران کردیم. شأن ایثارگران باید چنین باشد که این‌ها کاری را کردند که دیگران نکردند و یعنی ما مدیون آن‌ها هستیم و باید جبران کنیم و از پسش بر نیامدیم و این موجب شد که ایثارگران در جایگاه تقابل با افکار عمومی قرار گرفتند. این انحراف بنیاد است؛ بنیاد به عنوان سازمان راهبردی که معاونت رئیس‌جمهوری است و به امر تکریم و ترویج موظف است، در عین حال سازمانی دولتی و حکومتی است که مردم را هم تشویق به عمل کند. اما اکنون بنیاد شهید یک سازمان خدماتی معیشت پایه بوده و حوزه فرهنگ را به کلی واگذار کرده است. 

وی با بیان اینکه در دوره‌های گذشته مدیریت بنیاد با شورای عالی انقلاب فرهنگی مکاتبه شده و امور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را به بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس واگذار کردند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر با پیگیری و تنش، این موضوع تا حدودی حل و فصل شده است. پیش از این نیز رهبر انقلاب مرقوم داشتند که وظایف فرهنگی بنیاد چه می‌شود؟ و بحث معیشت را نداشتند. البته حضرت امام (ره) در سخنرانی یا تقریرات به مسأله معیشت نیز اشاره داشتند. 

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران از واگذاری مدارس شاهد به آموزش و پرورش انتقاد کرد و آن را نتیجه رویکردی غلط خواند.

قاضی‌زاده‌هاشمی با بیان اینکه در حوزه تأمین مسکن و اشتغال نیز بنیاد شهید به تنهایی نمی‌تواند عهده‌دار مسئولیت شود، افزود: بنیاد شهید در حال حاضر در کنار بهزیستی و کمیته امداد به یک نهاد معیشتی مقدس تبدیل شده و یک سازمان معیشت‌پایه است، این در حالی است که این نهاد باید به یک مجموعه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگی تبدیل شود و البته در حوزه معیشتی نیز به واسطه ماده ۷۷ کمیسیون ماده ۱۶ باید رفتار دستگاه‌ها را تنظیم کند. 

وی، از توسعه حداکثری شورای مشاورین ایثارگران دستگاه‌ها در دوره ریاست خود بر بنیاد شهید خبر داد و گفت: تنها مشاورینی که در دستگاه‌ها چارت سازمانی دارند، مشاورین ایثارگران محسوب می‌شوند که حتی آنان را در جشنواره شهید رجایی نیز وارد کردیم.

قاضی‌زاده‌هاشمی با بیان اینکه تاکنون ۱۶۷ هزار نفر از ایثارگران مبتنی بر قانون تبدیل وضعیت شده‌اند، گفت: تعداد کلی افراد مشمول تبدیل وضعیت مشخص نیست، اما این تعداد حدود ۳۰۰ هزار نفر ‌برآورد می‌شود. 

به گفته وی از میان تبدیل وضعیت‌شدگان نیز فقط ۸ درصد از افراد جامعه هدف بنیاد شهید و تحت پوشش این نهاد بوده و بقیه رزمنده بوده‌اند. 

وی یادآور شد: ما یک میلیون و ۷۰۰ هزار رزمنده داریم که از این تعداد ۴۳۰ هزار نفر بالای ۶ ماه سابقه حضور در جبهه دارند و عمده رزمندگان ما زیر سه ماه سابقه حضور در جبهه دارند. این افراد به واسطه قانون جدید به صورت سرباز داوطلب پذیرش شده‌اند و دوسوم از خدمت سربازی را به عنوان خدمت داوطلبانه محاسبه کردند. 

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به طرح برخی مشکلات حقوقی که گریبانگیر بنیاد شهید است پرداخت و گفت: در پی قانون‌گذاری‌های بی‌پشتوانه در حال حاضر یگان‌های اعزام‌کننده می‌توانند مجوز مجروحیت صادر کنند و به این ترتیب ۶۰ هزار نفر جانباز به خدمت‌گیرندگان بنیاد شهید اضافه شدند که با احتساب خانواده آن‌ها این جمعیت به ۱۸۰ هزار نفر می‌رسد. 

وی گفت: قانون مکلف کرده تا ۱۰۰ درصد هزینه درمان آن‌ها باید پرداخت شود که این موضوع حدود ۲۵ همت بار مالی دارد؛ در حالی که قانون 10 همت مجوز داده است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پایان با اشاره به انجام ۶۱ سفر در جریان ۱۷ ماه خدمت خود در بنیاد شهید، گفت: ماهانه به طور میانگین سه تا چهار سفر انجام می‌گیرد و در خلال آن با نخبگان، تشکل‌ها و نمایندگان جامعه ایثارگری دیدارهایی صورت می‌گیرد؛ ضمن اینکه طی این مدت تاکنون با حدود 6 هزار نفر ایثارگر ملاقات صورت گرفته است.

پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید