فارس من| استفاده از ظرفیت کتب درسی در تبیین موضوع عفاف و حجاب

استفاده از ظرفیت کتب درسی در تبیین موضوع عفاف و حجاب از دیدگاه آیات و روایات و تبیین ضرورت و فلسفه آن متناسب با مقاطع تحصیلی از جمله سیاست‌ها، راهبردها و اقدامات آموزش و پرورش در این راستا محسوب می‌شود.

فارس من| استفاده از ظرفیت کتب درسی در تبیین موضوع عفاف و حجاب

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پژوهش اجتماعی، تعدادی از مخاطبان در سامانه فارس من با ثبت پویشی با عنوان «لزوم رعایت پوشش اسلامی توسط معلمان و کادر مدارس» خواستار پیگیری این موضوع بودند. این مخاطبان در پویش خود عنوان کردند که «متاسفانه شاهدیم برخی از مدیران و معاونین و به طور کلی کادر فرهنگی در برخی مدارس پایبند به اصول و قوانین نبوده و با پوشش‌های نامناسب و ظاهری نامتعارف در محیط مقدس علم و دانش حضور می‌یابند و قطعاً الگو پذیری برای فرزندان ما که امیدهای آینده این کشور هستند، خواهد بود. چنانچه می‌دانیم در همه دنیا وفق قانون، حضور کادر آموزش و پرورش با آرایش و ظاهری نامناسب تخلف محسوب می‌شود تا جایی که حتی قانونشان برای این قشر در خارج از محیط مدارس نیز چارچوب و ضابطه‌ای مشخص کرده است. ضمن ابراز نگرانی از آینده فرزندانمان، از وزارت پرورش و آموزش و شورای عالی انقلاب فرهنگی تقاضامندیم نسبت به تدوین و اجرای ساز و کاری برای ساماندهی به این موضوع اقدام عاجل به عمل آورند». مادر یک دانش‌آموز کلاس سوم دبستان به خبرنگار فارس گفت: ما از مسؤولان نظام تعلیم و تربیت توقع داریم که محیط تعلیم و تربیت را به واقع تعلیم و تربیت اسلامی کنند و به موضوع تربیت توجه ویژه داشته باشند.  وزارت آموزش و پرورش جدیدا در خصوص حجاب و عفاف بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: اساتید و بزرگان تعلیم و تربیت و فرهیختگان  بر این باورند، بال‌های ترقی یک جامعه خانواده و سپس نظام تعلیم و تربیت است. آنها معتقدند اگر هر دوی آنها قوی و هماهنگ عمل کنند، هدف متعالی تربیت انسانی متمدن، متعهد و متفکر در سایه سار مبانی اسلامی تحقق می‌یابد. برای قوی عمل کردن این دو نهاد موثر در امر تربیت باید نگاه به خانواده و آموزش و پرورش تغییری راهبردی پیدا کند و تمامی دستگاه‌ها در خدمت این دو نهاد موثر قرار گیرند. داشتن نگاه کلان به مولفه‌های فرهنگی و راه‌های نهادینه نمودن آنها از جمله موضوع حجاب و عفاف یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در نظام فکری و فرهنگی است. در هر امر فرهنگی و تربیتی دو مقوله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. یکی بحث آشنایی افراد با موضوع و دوم بحث نهادینه و درونی نمودن آن مولفه در قلب و جان افراد است. در بخش اول یعنی آشنایی دانش آموزان، کودکان و نوجوانان با مولفه‌های مختلف فرهنگی، آموزش و پرورش وظایفی دارد و خانواده و سایر ارکان تربیت وظایفی. در ادامه به اهم وظایف آموزش و پرورش اشاره خواهد شد. اما در بخش دوم ساخت فرهنگ و تربیت، یعنی درونی شدن و باور قلبی پیدا کردن به یک هنجار و فرهنگ، نیازمند تقویت شاخصه‌هایی چون هویت ملی، دینی و جنسیتی و همچنین ایجاد نشاط درونی در دانش آموزان هستیم. این مهم در حال حاضر جزو‌ سیاست‌ها و برنامه‌های مهم نظام تعلیم و تربیت کشور‌ قرار گرفته و به صورت جدی توسط معاونت پرورشی و فرهنگی سایر بخش‌های آموزش و پرورش  پیگیری می‌شود. در ادامه این بیانیه آمده است: به طور خاص در موضوع عفاف و حجاب خانواده و مدرسه مهم‌ترین عامل در آشنایی و باورمند نمودن دانش‌آموزان هستند، اما رسانه‌های جمعی و بسیاری از دستگاه‌های دیگر برای به ثمر نشاندن زحمات خانواده و مدرسه در این موضوع نقش موثری دارند و نباید از تأثیرپذیری دانش‌آموزان از اشخاص محبوب که بعضا نقش الگویی در ذهن دانش‌آموزان دارند، غفلت کرد و لازم است همه عوامل موثر در تربیت کودکان و نوجوانان همپای نهاد خانواده و مدرسه حرکت کنند و تضادی نداشته باشند. بر همین اساس وزارت آموزش و پرورش با نگاهی آینده‌نگرانه با برنامه‌ریزی در محورهای تربیتی و فرهنگی، ماموریت‌های خود را مشخص و با تلاش همه همکاران محترم و خانواده‌های گرانقدر به انجام کامل وظایف خود همت گمارده است و از دستگاه‌های مختلف کشور هم می‌خواهد که در این امر خطیر، نظام تعلیم و تربیت را یاری نمایند. اهم عناوین سیاست‌ها، راهبردها و اقدامات آموزش و پرورش در خصوص حجاب و عفاف  به شرح زیر است. از همه همکاران و فرهنگیان عزیز درخواست می‌شود به انجام این امور اهتمام ویژه داشته باشند: ۱ـ ایجاد گفتمان مثبت و سازنده در بین دانش آموزان در موضوع فرهنگ و اعتقادات اسلامی، اجتماعی و بومی اسلام و ایران. ۲ـ  پاسخگویی مربیان و معلمان و مبلغان حوزه‌های علمیه کشور به سؤالات دانش‌آموزان در موضوعات مختلف دینی و تربیتی در مدارس و برگزاری گفتمان‌های دینی و جلسات پرسش و پاسخ با دانش‌آموزان سراسر کشور. ۳ـ استفاده از ظرفیت کتب درسی در تبیین موضوع عفاف و حجاب از دیدگاه آیات و روایات و تبیین ضرورت و فلسفه آن متناسب با مقاطع تحصیلی. ۴ـ اهتمام به ایجاد نگرش درست و مثبت و زیبا اندیشی در مورد فرهنگ عفاف و حجاب در بین دانش‌آموزان. ۵ ـ رعایت پوشش مناسب اسلامی توسط همه همکاران فرهنگی در مدارس، مراکز رفاهی و فرهنگی، اردوگاه‌ها و فضاهای پرورشی، مراکز مشاوره و سایر اماکن عمومی آموزش و پرورش. ۶ ـ اجرای برنامه‌های فرهنگی-هنری و علمی جذاب و مستمر برای آشنایی و درونی سازی حجاب و عفاف و سایر هنجارهای فرهنگی و تربیتی برای دانش‌آموزان، فرهنگیان و خانواده‌ها. ۷- اهتمام به معرفی الگوهای برتر دانش آموزی از بین دختران و پسران نخبه و ممتاز . ۸- آموزش احکام شرعی عفاف و حجاب و برگزاری کلاس‌های دانش‌افزایی برای متقاضیان و داوطلبان از بین دانش‌آموزان و والدین از طریق انجمن اولیا و مربیان. ۹- آشنا کردن دانش‌آموزان به تناسب سطوح تحصیلی با اقدامات و برنامه‌های مخرب غرب و معرفی توطئه‌ها، زمینه‌ها، روش‌ها و مجاری نفوذ فرهنگ غربی از طریق مدارس. ۱٠- استفاده از بسترهای هنری نظیر شعرخوانی، قصه‌گویی و نقاشی در مقاطع پیش دبستانی و مهد کودک جهت آشنا کردن کودکان با هنجارهای اسلامی و تربیتی. ۱۱- بهره‌مندی از اساتید و چهره‌های محبوب علمی و دینی همچون اساتید، مربیان، نفرات برتر علمی، المپیادی‌ها و خانواده‌های ایثارگران برای تبیین فرهنگ اسلامی و به ویژه مظاهر عفاف و حجاب برای دانش‌آموزان. ۱۲- تبیین سبک زندگی ایرانی اسلامی و معیارهای رفتار صحیح زن و مرد و روابط انسانی و اجتماعی آنها و اهمیت خانواده و جامعه در برنامه رسمی و فوق برنامه مدارس. ۱۳- تهیه و تدوین و نشر کتب، مقالات و جزوات تخصصی در راستای تبیین موضوعات اعتقادی و دینی و توسعه فرهنگ عفاف و حجاب برای دانش‌آموزان، معلمان و والدین دانش‌آموزان توسط انجمن اولیا و مربیان. ۱۴- غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان با تأکید بر کنش‌گری خود دانش‌آموزان و اعضای تشکل‌های دانش‌آموزی در زمینه حجاب و عفاف. ۱۵- آموزش، ساماندهی، توجه و به‌کارگیری مدیران، معلمان و همه پرسنل مدارس جهت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در بین دانش آموزان . ۱۶-انجام مطالعات و پژوهش‌های کاربردی در بسط و گسترش هنجارهای تربیتی از جمله حیا و عفاف و بکارگیری نتایج آن. پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید