بهار نارنج، جشنواره‌ای برای کارآفرینی و هویت بخشی

شهردار کومله با بیان اینکه جشنواره ملی بهارنارنج کومله فرصتی برای انسجام بخشی و شادسازی شهروندان است، گفت: این جشنواره عامل گردشگری، کارآفرینی و هویت بخشی به شهر کومله خواهد بود.

بهار نارنج، جشنواره‌ای برای کارآفرینی و هویت بخشی

به گزارش پژوهش اجتماعی از لنگرود، هر نقطه از استان گیلان دارای فرهنگ و آداب و رسوم متفاوتی است که برگزاری جشنواره‌های مختلف به آشنایی مردم با فرهنگ‌های مختلف کمک می‌کند.  هر شهر و شهرستان استان گیلان نیز دارای فرهنگ و ظرفیت مختص به خود است که این نشان دهنده پتانسیل این استان سرسبز است، جشنواره نگین حیران آستارا، جشنواره چای املش، جشنواره بهار نارنج کومله، جشنواره گل گاوزبان رودسر، جشنواره چای لاهیجان، جشنواره توت فرنگی صومعه سرا، جشنواره گلاب گیری و جشنواره نوروز بل از جمله جشنواره‌هایی است که در استان گیلان برگزار می‌شود که هر کدام دارای آداب و رسوم خاصی است و دلیل برگزاری هر جشنواره نیز فلسفه خاص خود را دارد.  بهار نارنج یکی از جشنواره‌هایی است که چندین سال است در شهر کومله برگزار می‌شود و هر سال شاهد برگزاری باشکوه‌تر آن هستیم و گردشگران نیز از آن استقبال خوبی می‌کنند، جشنواره بهارنارنج یکی از جشن‌هایی است که به شکرانه این نعمت عظیم و خوش عطر در کومله لنگرود برگزار می‌شود. 

جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی یکی از روش‌های مناسب برای ایجاد جاذبه‌های گردشگری و توزیع گردشگران در سطح استان در ایام مختلف سال است و یکی از جشنواره‌های پرمخاطب که در طول سالیان گذشته میزبان گردشگران مختلفی از سطح استان و کشور بوده جشنواره بهارنارنج کومله شهرستان لنگرود است که نخستین جشنواره استان گیلان در سال ۱۴۰۲ می‌باشد. منوچهر مهدی‌پور امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در لنگرود با اشاره به برگزاری جشنواره بهار نارنج در شهر کومله اظهار کرد: جشنواره بهار نارنج از سال ۱۳۹۱ آغاز شد که با تلاش‌ها و پیگیری‌های فراوان توانستیم این جشنواره را ثبت ملی کنیم و امسال با عنوان نهمین جشنواره ملی بهار نارنج میزبان گردشگران و شهروندان بودیم. وی با بیان اینکه برای نخستین بار جشنواره بهار نارنج امسال به مدت سه روز برنامه‌ریزی شد، گفت: ۲۰ اردیبهشت روز نخست این جشنواره بود که سفره غذاهای سنتی و مسابقه آشپزی برگزار شد و همچنین بیش از ۵۰ غرفه لوازم صنایع دستی و غیره نیز در معرض عموم شهروندان و گردشگران قرار گرفت.

  شهردار کومله با بیان اینکه همچنین در روز نخست مسابقات شطرنج نیز در سالن ورزشی فاطمی برگزار شد، افزود: در این دوره از رقابت‌های شطرنج ۲۲۰ شطرنج باز از کل کشور حضور داشتند که در پایان به نفرات برتر جوایزی به رسم یادبود اهدا شد. مهدی‌پور با بیان اینکه پنج شنبه ۲۱ اردیبهشت روز دوم و اصلی برگزاری جشنواره بهار نارنج بود، تصریح کرد: در این روز که شاهد استقبال بیش از پنج هزار نفر از شهروندان و گردشگران بودیم گروه‌های هنری مختلف نیز به هنرنمایی پرداختند که خوشبختانه ساعات خوشی برای حضار رقم خورد. وی با بیان اینکه جمعه ۲۲ اردیبهشت روز سوم و پایانی جشنواره ملی بهار نارنج کومله است، گفت: در این روز نیز کشتی گیله مردی برنامه‌ریزی شد که پهلوانانی گیلان و مازندران حضور داشته و با هم به رقابت می‌پردازند. شهردار کومله با بیان اینکه جشنواره بهار نارنج فرصتی است تا بتوانیم ظرفیت‌های شهر کومله را معرفی کنیم و این جشنواره موجب ایجاد شور و نشاط بین مردم شود، افزود: هنرمندان صنایع دستی شهرستان و استان نیز توانستند هنر دست‌های خود را در معرض عموم قرار دهند و مردم با سنت گذشته نیز آشنا شوند.

  به گفته شهردار کومله، آداب و سنن مرتبط با بهارنارنج در شهرستان لنگرود از قدمت دیرینه برخوردار بوده و یکی از اهداف اصلی برگزاری این جشنواره، معرفی خرده‌فرهنگ‌های مرتبط با این محصول در آئین‌های سنتی مردم این منطقه و همچنین آشنایی هرچه بیشتر گردشگران با جاذبه‌های مختلف گردشگری استان گیلان است. وی  با بیان اینکه جشنواره ملی بهارنارنج کومله فرصتی برای انسجام بخشی و شادسازی شهروندان است، گفت: این جشنواره عامل گردشگری، کارآفرینی و هویت بخشی به شهر کومله خواهد بود. بهار نارنج همان شکوفه‌های خوش عطر درختان نارنج است که شکوه و عطرش در فصل بهار بهشت چشم گردشگران می‌شود و در پاییز و زمستان، جای خود را به میوه نارنج می‌دهد. بهارنارنج خواص دارویی فراوانی دارد و احساس آرامش یکی از مهمترین خاصیت‌های این گیاه است. 

  در قرن شانزدهم میلادی در ایتالیا ” آنا ماری نرولی” پرنسس ایتالیایی اسانس گل‌های بهار نارنج را حس کرد. سپس از آن اسانس برای خوشبو کردن دستکش‌های خود استفاده کرد. امروزه ” نرولی اویل” که از اسانس‌های گران قیمت در جهان است، از گل‌های بهارنارنج تهیه می‌شود.  بهارنارنج دارای طبع گرم و خشک است، اما برای افراد با طبع سرد هم بسیار مناسب است. این شکوفه‌ی خوش عطر سرشار از ویتامین‌های C و D می‌باشد. شکوفه‌های بهارنارنج در فصل بهار بر روی درخت نارنج دیده می‌شوند و در فصول پاییز و زمستان تبدیل به میوه نارنج می‌شوند.  آرامش اعصاب، روشن – مرطوب و نرم کردن پوست، درمان آفتاب سوختگی، تازه کردن هوا، بهبود خواب و آنتی اکسیدان قوی برخی از فواید شکوفه‌های خوش عطر بهار نارنج است که در قالب انواع دمنوش و عرقیجات مورد استفاده قرار می‌گیرد. پایان پیام/۸۴۰۰۸

دیدگاهتان را بنویسید